Nowa generacja twórców
VR (wirtualna rzeczywistość, z ang. virtual reality) i AR (rzeczywistość rozszerzona, z ang. augmented reality) to przykłady technologii immersyjnych, czyli takich, które pozwalają użytkownikom zanurzyć się w cyfrowym świecie stworzonym przez programistów, grafików 3D i dizajnerów. To zespoły zajmujące się budowaniem cyfrowych światów i osadzaniem ich w systemach imitujących warunki fizyczne – jak grawitacja, czy oświetlenie.
Takich specjalistów szkoli obecnie Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu. Uczelnia prowadzi studia informatyczne ze specjalizacją poświęconą wirtualnej rzeczywistości, a teraz podejmuje kolejny krok w tej mierze. Przed nami otwarcie nowej przestrzeni Giant Lazer XR Lab, przygotowanej specjalnie z myślą o twórcach wykraczających poza nasz wymiar.
WSB otwiera wyjątkową na skalę Polski przestrzeń wyposażoną w topowe urządzenia VR i AR, specjalistyczne laptopy dla programistów, a także zestaw do rejestrowania ruchu dedykowany dla rozmieszczonego w sali green boxa. Wykorzystując wszystkie sprzęty, studenci będą mogli nie tylko tworzyć własne projekty, ale również korzystać z dziewięciu specjalnie przygotowanych aplikacji szkoleniowych.
Biznes w służbie edukacji
Nazwa laboratorium nie wzięła się znikąd. Przestrzeń powstała we współpracy z wrocławską firmą Giant Lazer, która specjalizuje się produkowaniem aplikacji VR/AR.
Działamy z Wyższą Szkołą Bankową już od wielu lat. Łączy nas szczere zamiłowanie do innowacji, które pozwoliło na wspólne zaprojektowanie XR Labu. Wystarczy wejść tam, rozejrzeć się, i wypróbować tego sprzętu. Od razu widać, że to przełomowy edukacyjnie projekt – przyznaje Jakub Korczyński, prezez firmy Giant Lazer.
Czego nauczą się studenci? Przede wszystkim pracy z silnikami do gier, jak Unity czy Unreal. Ponadto zmierzą się z wieloma różnymi systemami, jak Meta Quest, HTC Vive, Valve, RealWear, czy HoloLens2, i będą mieli szansę pracować nad efektami specjalnymi oraz tworzeniem animacji, bazując na pracy z green screenem.
Wzięliśmy doświadczenia naszego zespołu oraz wiedzę na temat najnowszych technologii, i przekuliśmy w przyjazną studentom przestrzeń. Jeżeli ktoś interesuje się wirtualnymi doświadczeniami, może zdziałać na Wyższej Szkole Bankowej prawdziwe cuda – dodaje Jakub Korczyński.
Technologie przyszłości
Czym właściwie jest wirtualna rzeczywistość? To rozwiązanie pozwala użytkownikom na interakcję z cyfrowymi obiektami. Zakładając gogle i chwytając za kontrolery, każdy może poruszać się i działać w wygenerowanym świecie 3D. Dziedzina ta obecnie wkracza do szerokiej świadomości za pomocą gier, takich jak choćby polski przebój Superhot, ale także aplikacji szkoleniowych i doświadczeń audiowizualnych. Wykorzystuje się je w medycynie, przemyśle, czy działaniach HR.
Rzeczywistość rozszerzoną natomiast najlepiej poznali najmłodsi gracze, którym nieobcy jest mobilny hit Pokemon GO. Od czasu jego premiery okazało się, że żyroskop, kamera i odrobina sztucznej inteligencji potrafią zamienić ekran telefonu lub soczewkę okularów w portal do innego świata.
Oficjalne otwarcie Giant Lazer XR Lab już 9 marca o godzinie 12:00 w budynku G na kampusie WSB. Podczas wydarzenia goście usłyszą prelekcje na temat przełomowych rozwiązań VR i AR oraz poznają wszelkie możliwości, jakie kryje laboratorium Wyższej Szkoły Bankowej.