W tym odcinku posłuchasz o:
- roli marketingu w startupie
- marce, strategii komunikacji oraz jej odbiorcach
- narzędziach marketingowych wspierających sprzedaż i/lub budowanie wizerunku marki
- budowaniu zespołu marketingowego/kompetencji marketingowych w startupie
- współpracy na linii marketing-sprzedaż
Marketing to dziś branding – budowanie marki. Musi mówić prawdę, powinien pokazywać to, co jest w DNA naszego biznesu. Klaudia Szajdecka podkreśla, że marketing to nie jest opakowanie, promocja, bannery czy zniżki – marka to jest produkt, który ma określone korzyści funkcjonalne i emocjonalne, to osobowość firmy, to wyrażenie naszych wartości. Aby stworzyć dobrą markę, ważna jest otwartość, chęć rozwoju, aktywne słuchanie i szukanie oraz ewentualna zmiana kierunku, akceptacja, że coś działa nieskutecznie i odpowiednia reakcja. Szczególnie startup powinien szukać nowych ścieżek, bo stare się szybko dezaktualizują. Ostatnie dwa lata to pięćdziesiąt lat do przodu w marketingu, zupełnie nowe narzędzia i nowa rzeczywistość.
O marce powinniśmy świadomie myśleć od samego początku, już w momencie powstania idei oraz naszej komunikacji z rynkiem. Ważna jest też autentyczność – im bardziej prawdziwe i szczere działania podejmujemy, tym lojalniejsi są nasi klienci.
Marketing w startupie
Czy i jak tworzyć marketing w startupie? Według naszej ekspertki, bez budowania swojej marki i społeczności wokół niej startup nie ma szans na sukces. Z reguły klienci bardziej wierzą firmom, które już istnieją na rynku od dłuższego czasu – startup swoją pozycję musi dopiero wypracować. To, co na pewno zadziała w przypadku młodej marki, to właśnie budowanie społeczności, polecenia – tzw. referral marketing, współpraca z influencerami, czy poczta pantoflowa.
Wśród narzędzi, z których każdy startup powinien korzystać, Klaudia Szajdecka wymienia dobrze przygotowaną stronę internetową, która jest wizytówką naszej firmy, SEO wspierające promocję i dostarczające wartościowe dane oraz media społecznościowe, przy czym bardzo ważne jest, aby pamiętać o naszej grupie docelowej – nie musimy być w każdych mediach społecznościowych, albo nie w każdych z takim samym zaangażowaniem. Narzędzia są w końcu tylko narzędziami do osiągania celów. Według naszej ekspertki, częstym błędem firm jest to, że używają wielu modnych, popularnych narzędzi, ale nie potrafią z nich korzystać i wyciągać 100% z ich funkcjonalności. Jest to bardzo ważne nie tylko dla osiągania naszych celów, ale też dla szacowania budżetów marketingowych. Narzędzi jest bowiem bardzo dużo, a w marketingu najważniejsza jest efektywność działań – czyli nie posiadanie narzędzia, a umiejętność jego używania powinna być kluczowa. I tak właśnie powinien być marketing w startupie oceniany – nie za narzędzia, a ilość leadów, konwersję, liczbę klientów.
Według naszej ekspertki błędem jest też myślenie, że wszyscy się znamy na marketingu. Startupy często robią marketing przy okazji, a takie podejście przyniesie proporcjonalne do tego rezultaty. Warto pamiętać, że dział marketingu nie zawsze musi być kompetencją wewnątrz firmy – czasami lepiej jest skorzystać z doświadczonych agencji, które przynajmniej na początku poprowadzą nasz marketing. Wraz z rozwojem firmy, w startupie powinien jednak rozwijać się dział marketingu.
Marketing a sprzedaż
A jaka jest relacja marketingu i sprzedaży w startupie? Klaudia Szajdecka twierdzi, że to właściwie jedność i te działy powinny bardzo blisko współpracować: wspólnie definiować, co jest dla nich celem, co jest dla nich leadem, jak razem chcą pozyskiwać klientów. Wtedy startup ma dużą szansę na sukces.
Startup Starter – wiedza, inspiracje, porady. Podcasty
Prowadzisz startup? Chcesz rozwijać swój biznes, szukasz wiedzy, inspiracji i porad eksperckich, które pomogą przygotować się na kolejne wyzwania? Na te pytania odpowie Startup Starter. Podcasty będą publikowane w każdy czwartek od 15 kwietnia br.
Możesz słucha nas na: