W tym odcinku posłuchasz o:
- wchodzeniu na rynek z innowacją
- planowaniu pracy nad produktem w startupie, w tym pod kątem planowania budżetu
- realizacji modelu biznesowego przy zachowaniu zwinności i elastyczności
- walidacji produktu oraz piwotach
Czy czekać z wyjściem na rynek, aż nasz produkt będzie gotowy? Nasz ekspert ma wrażenie, że żyjemy w czasach niedokończonych produktów i w przypadku startupu warto zasięgnąć opinii choćby tzw. early adopters, aby sprawdzić, co w naszym produkcie zadziała, a co nie, oraz w którą stronę powinniśmy go rozwijać.
Nie da się bowiem przewidzieć, czy świat potrzebuje naszej innowacji bez testowania i walidacji z rynkiem docelowym. To jednak sprawia, że pokazujemy nasz produkt już na wczesnym etapie jego powstawania. Nasz ekspert uważa, że to żaden problem, wręcz przeciwnie – najprawdopodobniej nie jesteśmy jedynym zespołem na świecie, który próbuje rozwiązać dane zagadnienie, a im szybciej pokażemy światu, że to my to potrafimy, tym lepiej dla naszego biznesu.
Patrząc od strony wytwórczej, strategia naszego startupu powinna być budowana na wartościach biznesowych i celach, które chcemy osiągnąć, a nie funkcjonalnościach produktu. Takie podejście systematyzuje pracę nad projektem, pozwala nadawać priorytet poszczególnym zadaniom i pokazuje, dokąd zmierzamy, nie musimy wiedzieć, jak tam dotrzemy. Według naszego eksperta budowanie bardzo szczegółowej strategii często jest marnotrawstwem czasu, bo w trakcie weryfikacji i testowania może się okazać, że w naszych planach powinny nastąpić zmiany.
Piwot
w biznesie często jest zupełną rewolucją. Problemem startupów jest wiara i przywiązanie do swojego pomysłu, bez jednoczesnego zważania na wyraźne sygnały i potrzeby zmian. Takie ślepe podążanie za swoim pomysłem może się skończyć porażką i zmarnowaniem kapitału, który posiadamy.
Jak zaplanować budżet na rozwój startupu, aby cały czas zachować elastyczność i gotowość na piwoty? Przede wszystkim należy się nastawić na to, że zmiany po prostu będą. Dobrze jest rozbić projekt na małe kroki, zamiast budować wielki plan, i po każdym małym kroku weryfikować naszą końcową wizję – czyli budować MVP, aby zobaczyć czy w ogóle warto w tę stronę iść, bo za chwilę może się okazać, że jakakolwiek zmiana będzie dla nas bardzo kosztowna. Już teraz dostępne są liczne narzędzia, które mogą nam w tym pomóc – nie tyle w stworzeniu prawdziwego produktu, co jego odpowiednika i weryfikacji jego użyteczności (jak chociażby User Story Mapping).
Startup to nie jest zazwyczaj instytucja, która ma nieograniczone środki finansowe, dlatego warto zachować elastyczność w budowaniu produktu, aby ograniczyć ryzyko ich zmarnowania. Zwinne metodyki, mimo iż kojarzą się głównie z produkcją sowtware’u, nadają się do wszystkich rodzajów projektów. Tzw. agile zakłada bowiem, że mamy plan, ale ten plan może się zmienić i co więcej nie ma w tym nic złego.
Nie ma jednak jednej recepty na jednorożca. Michał Dusińki mówi: „testuj i odkrywaj”. W startupach bowiem nie chodzi o wytwarzanie, tylko o odkrywanie i tworzenie rozwiązań dla realnych problemów.
Startup Starter – wiedza, inspiracje, porady. Podcasty
Prowadzisz startup? Chcesz rozwijać swój biznes, szukasz wiedzy, inspiracji i porad eksperckich, które pomogą przygotować się na kolejne wyzwania? Na te pytania odpowie Startup Starter. Podcasty będą publikowane w każdy czwartek od 15 kwietnia br.
Możesz słucha nas na: