W tym odcinku dowiesz się:
- na czym polegają relacje inwestorskie
- co zmienia się w startupie po wejściu inwestora i jaki ma on wpływ na projekt
- czy wejście inwestora w projekt może być dla startupu niekorzystne i dlaczego
- jakie są najczęściej popełniane błędy w relacjach na linii inwestor-startup
Tomek Popów inwestuje obecnie w startupy, ale swoją karierę zaczynał jako przedsiębiorca. Dzięki temu zna rynek inwestorski z obu stron: foundera budującego biznes z własnych, jak i zewnętrznych środków, oraz inwestora szukającego ciekawych startupów do wsparcia ich rozwoju.
Jaki związek mają ze sobą startup i inwestor? Tomek podkreśla, że pomysłodawca jest właścicielem biznesu, a inwestor jest gościem w jego firmie. Tę wzajemną relację określa jako bardzo silną, ale trwającą określoną ilość czasu. Co ważne, to pomysłodawca musi wymyślić, skąd wziąć pieniądze na biznes, a decyzja współpracy z funduszem VC musi być bardzo przemyślana. Rozpoczęcie takiej współpracy oznacza bowiem dla startupu konieczność zbierania kolejnych rund finansowania, a więc presję na nieustanny wzrost. Nasz rozmówca podkreśla, że nie każdy rodzaj biznesu nadaje się do takiego rodzaju finansowania i nie dla każdego biznesu będzie to korzystne.
Dobór inwestora do biznesu
Jak zatem dobrać inwestora do swojego biznesu, aby czerpać z tej relacji korzyści i nie stracić? Tomek podkreśla, że inwestując na etapie zalążkowym, tak naprawdę nie inwestuje się w pomysł, a w człowieka, foundera. To bardzo ważne, bo sam pomysł czy model biznesowy w przyszłości na pewno ulegnie zmianie, ale lider pozostanie ten sam. Ważna jest więc osobowość foundera, na ile jest on przekonywujący dla inwestora i czy pozostawi wrażenie, że „to właśnie ten człowiek”, że „on to dowiezie”.
Czy inwestor mocno ingeruje w startupy ze swojego portfolio? To się zdarza. Tomek podkreśla, że trudny moment w firmach jest sprawdzianem relacji między inwestorem i startupem. Ważne, aby inwestor nie dokładał problemów stratupowi, który przechodzi akurat przez trudniejszy czas. Zwraca uwagę na to, że wejście inwestora w projekt sprawia, że proces wyboru kierunku rozwoju staje się bardziej demokratyczny i negocjowalny, zabiera founderowi stuprocentową autonomię.
Szczerość ponad wszystko
Jakie są więc najczęściej popełniane przez startupy błędy? Nasz ekspert twierdzi, że founderzy często przeinaczają rzeczywistość i udają, że ich biznes jest w innym miejscu, niż w rzeczywistości. Ponadto nie potrafią odpowiedzieć na podstawowe pytania, jak choćby te o sposób pozyskania pierwszego klienta. Tomek uważa, że w rozmowach inwestorskich ważne jest, aby zdjąć maskę i szczerze ze sobą porozmawiać.
A kto powinien się zajmować relacjami inwestorskimi w startupie? Według naszego eksperta do osiągnięcia pewnego poziomu przychodów tymi relacjami powinien się zajmować founder. I nawet jeśli dany fundusz w obecnej chwili nie decyduje się na inwestycję, warto utrzymywać z nim kontakt i informować o swoich postępach i wynikach.
Startup Starter – wiedza, inspiracje, porady. Podcasty
Prowadzisz startup? Chcesz rozwijać swój biznes, szukasz wiedzy, inspiracji i porad eksperckich, które pomogą przygotować się na kolejne wyzwania? Na te pytania odpowie Startup Starter. Podcasty będą publikowane w każdy czwartek od 15 kwietnia br.
Możesz słucha nas na: