Znacząca obecność Wrocławia na polskiej mapie sztucznej inteligencji skłoniła do przeprowadzenia dogłębnej analizy lokalnego sektora, czego wynikiem jest przygotowany przez Agencję Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej raport „Sektor AI w aglomeracji wrocławskiej 2021”, opublikowany 2 września 2021 r. Celem publikacji był opis Wrocławia w odniesieniu do technologii AI, firm wytwarzających rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji i ich klientów, kierunków rozwoju działalności przedsiębiorstw, finansowania projektów badawczo-rozwojowych oraz specjalistów na rynku pracy, a także oferty edukacyjnej Wrocławia.
– Rozwój AI już postępuje w regionie dzięki naszym uczelniom, sektorowi IT oraz projektom realizowanym przez wiodące firmy i startupy. Chcieliśmy pójść o krok dalej, zdecydowaliśmy się więc poszerzyć wiedzę na temat lokalnego sektora AI i zebrać aktualne dane, aby wspierać rozwój lokalnego ekosystemu biznesowego. Wiedza ta jest kluczowa, ponieważ chcemy, żeby aglomeracja wrocławska stała się wiodącym hubem w zakresie zastosowań i kompetencji AI w Polsce oraz Europie. – mówi Jacek Sutryk, Prezydent Wrocławia.
Pobierz raportFirmy AI z Wrocławia to głównie MŚP zakładane i zarządzane lokalnie
Większość przebadanych firm AI spełnia kryteria MŚP. Dane te są spójne z najpopularniejszymi modelami działalności wskazanymi przez badane firmy, które określają się głównie jako software house’y oraz startupy. Dane pokazały również, iż przedsiębiorstwa są w dużej mierze zakładane lokalnie. Ponadto fakt, iż w badaniu nie pojawiły się odpowiedzi z polskich firm AI z centralą w innym mieście, sugeruje, że lokalne przedsiębiorstwa z branży tech poszerzają swoją działalność o inne regiony kraju, a nie odwrotnie. Powyższy wniosek potwierdza obserwację Startup Poland: jeśli istnieje polski odpowiednik Doliny Krzemowej, znajduje się on na Dolnym Śląsku.
Lokalne firmy AI coraz bardziej skupiają się na rozwijaniu produktów
Ponad 50% przebadanych firm dostarcza rozwiązania AI w formie produktów, zarówno w modelu SaaS, jak i On-premise. Wiele osób uczestniczących w wywiadach potwierdziło plany dalszej produktyzacji oferty AI. Jednak nadal znaczący pozostaje udział outsourcingu projektów i zespołów.
Wspomniana powyżej produktyzacja oferty AI kojarzona jest z ambitnymi projektami i wyzwaniami technicznymi. Przedsiębiorcy postrzegają ten element jako kluczowy dla rozwoju działalności oraz konkurowania o lokalnych specjalistów AI zdając sobie dobrze sprawę, iż konkurują obecnie o talenty – zarówno na rynku regionalnym, jak i międzynarodowym.
– Rozwój AI zdecydowanie potrzebuje specjalistów o wysokich kwalifikacjach. Polska, a także nasz region, słynie z wykształconych specjalistów, jednak tempo zmian wymaga coraz większej liczby talentów, co z pewnością wyznaczy nam kolejne cele i wyzwania na najbliższe lata. – mówi Magdalena Okulowska, prezes Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej.
Dalszy rozwój sektora AI w aglomeracji wrocławskiej
Większość uczestników badania stwierdziła, iż inwestycja w działalność AI we Wrocławiu to dobra decyzja. 70% respondentów mieszkało i prowadziło wcześniej działalność IT we Wrocławiu, więc dodanie komponentu AI było dla nich logicznym posunięciem. Inne kluczowe powody to dobry dostęp do wykwalifikowanych pracowników, członkostwo Polski w UE, wysokiej jakości infrastruktura biznesowa oraz obecność licznych uczelni oferujących kursy i kierunki studiów z obszaru AI. Zważywszy na wymienione mocne strony miasta, prawie 80% badanych planuje zwiększenie inwestycji w rozwiązania AI w przyszłości.
– Wyniki badań potwierdzają, że ogromny potencjał kreatywny Wrocławia i regionu jest efektywną bazą dla rozwoju AI. Firmy nie tylko rozumieją potrzebę stosowania tej technologii, ale uważają ją w większości za naturalny i logiczny kierunek, szczególnie w obliczu wyzwań, jakie ujawniła pandemia. – komentuje Magdalena Okulowska, prezes Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej
Publikacja „Sektor AI w Aglomeracji Wrocławskiej 2021” dostępna jest w języku polskim oraz angielskim.
Raport został przygotowany przez Agencję Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej. Partnerami Merytorycznymi publikacji są: ITCorner, SoDA, ABSL. Partnerami Strategicznymi są firmy: SDZLEGAL SCHINDHELM, Randstad oraz JLL. Partnerem publikacji jest Miasto Wrocław w ramach projektu „Przedsiębiorczy Wrocław”.