Proky.io to działający od 2021 roku startup ze Słowenii, którego misją jest digitalizacja europejskiej branży HoReCa. Dzięki optymalizacji procesów opartej na AI, szczegółowej analityce i intuicyjnej e-platformie, oszczędza czas i pieniądze szefów kuchni i menedżerów, a także zapewnia dodatkowy kanał sprzedaży dla dostawców. Technologia Proky.io ma również pomóc w ograniczeniu marnotrawstwa niewykorzystanych produktów, które obecnie generuje ogromne koszty w całej branży.
Planowana intensywna ekspansja w Polsce
Dotychczas firma rozwijała się głównie na rynku słoweńskim, gdzie stała się liderem w automatyzacji tamtejszej gastronomii. Następnie przeniosła swoją siedzibę do Wielkiej Brytanii, by stamtąd rozwijać i skalować biznes. Przy wsparciu inwestorów, w tym wrocławskiego funduszu Unfold.vc, założyciele firmy postanowili wejść do Polski, dostrzegając duże podobieństwo rynków. Podkreślają, że tak kompleksowe rozwiązanie nie było do tej pory dostępne nad Wisłą. Dlatego Proky.io planuje tu intensywną ekspansję, a ma już na koncie współpracę m.in. z siecią sklepów Żabka, Happy Fish czy Meet&Eat.
Przydatne e-rozwiązania dla branży gastronomicznej
Proky.io digitalizuje łańcuchy dostaw i automatyzuje procesy z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i integracji poszczególnych systemów. Dla klientów dostarcza szczegółowych analiz dotyczących rynku i samej sprzedaży. Restauratorzy i hotelarze mogą śledzić zamówienia na e-platformie, a także składać je zbiorczo za pomocą kilku kliknięć w ramach jednego koszyka.
Mogą wybierać swoich dostawców i poszczególne produkty w ogólnodostępnej wyszukiwarce, także od użytkowników, którzy nie są jeszcze zarejestrowani. Dla dostawców Proky.io to usprawnienie procesu sprzedaży i otwarta baza potencjalnie nowych klientów, pozwalająca na szybszy wzrost bez dodatkowych kosztów.
Startup daje użytkownikom dostęp do zaawansowanej platformy: możliwość czatowania, historię zakupów do łatwego odtworzenia czy bieżące powiadomienia dotyczące zamówień. Dostawcy z kolei otrzymują własny sklep B2B oraz ukierunkowaną reklamę na platformie lub poza nią.
“Poprzez niewystarczającą cyfryzację i wciąż przestarzałe procesy sprzedaży i zakupów, HoReCa traci ogromne ilości pieniędzy i cennego czasu. Nasza technologia to korzyść dla dostawców, gdzie jak obserwujemy, zazwyczaj jedna osoba zarządza setkami klientów, a zbudowanie własnej platformy B2B jest bardzo kosztowne. Dodatkowo wszystkie te działania nie są oparte na analizie danych, która jest przecież dziś kluczowa w identyfikowaniu potrzeb klientów. Ułatwiamy więc efektywne planowanie i zarządzanie.”
– Valentina Metez
Wrocławianie liczą na sukces
Dotychczas środki w wysokości 200 tys. euro na rozwój biznesu wyłożyli sami założyciele. Dodatkowo Proky.io otrzymał dotację ze Słoweńskiego Funduszu Przedsiębiorczości. Przeszedł również akcelerację w ramach Google for Startups. Firmę wsparł także polski fundusz Unfold.vc, który objął obligacje zamienne o wartości blisko 1 mln zł.
“W dzisiejszej gastronomii ważniejsze niż kiedykolwiek jest zrozumienie zastosowania nowych technologii, które automatyzują konkretne procesy. To zdecydowanie ułatwia sprawę branży HoReCa, która najpierw przez pandemię, a teraz sytuację makroekonomiczną musi szczególnie dbać o stabilność finansową. Jednocześnie pamiętajmy, że gastronomia, ze względu na swoją wysoką konkurencyjność, jest bardzo chłonna. Proky.io wykazuje duży potencjał wzrostu, a na pokładzie ma doświadczonych założycieli, którzy znają realia branży.”
– Magdalena Surowiec, Partner w Unfold.vc
Proky.io planuje obecnie rundę inwestycyjną, a pozyskane środki chce przeznaczyć m.in. na rozbudowę aplikacji mobilnej, nowe funkcjonalności oraz powiększenie zespołu sprzedażowego w Polsce.