Powered by ARAW

Wrocławski LabPlus z technologią do analizy wyników badań laboratoryjnych wzmacnia się w Polsce i stawia pierwsze kroki w Azji

24.01.2023

Siddarth Agrawal

Wrocławska firma LabPlus stworzyła pionierską technologię, która automatyzuje interpretację wyników badań laboratoryjnych. Jej produkt e-analityczny LabTest Checker zawiera inteligencję medyczną, a wszystko to w oparciu o autorski silnik diagnostyczny zasilany wiedzą medyczną i AI. Firma jest obecnie w trakcie realizacji drugiej rundy inwestycyjnej o wartości około 2 mln euro. Trwają rozmowy z wybranymi inwestorami, w tym z graczami branżowymi.

Siddarth Agrawal

Algorytmy AI coraz częściej wspierają diagnostykę i leczenie, a pandemia uwypukliła potrzebę wdrażania innowacyjnych rozwiązań w systemie opieki zdrowotnej. Nad automatyzacją czasochłonnych i manualnych procesów pracuje między innymi polski LabPlus. Wraz z rosnącą akceptacją rozwiązań z zakresu telemedycyny czy zdalnego monitoringu, wrocławska firma stworzyła produkt, który ma zrewolucjonizować rynek badań laboratoryjnych. Autorski LabTest Checker wykorzystuje sztuczną inteligencję do przyspieszenia diagnostyki medycznej. Dzięki temu pacjent, na podstawie wyników badań i automatycznie wygenerowanego kwestionariusza medycznego, w ciągu kilku sekund otrzymuje raport z interpretacją, zestawem zalecanych dalszych badań oraz zaleceniami dotyczącymi leczenia, w tym skierowaniem do lekarza odpowiedniej specjalności. LabPlus sprzedaje swój system również w formie API, co pozwala klientom na rozszerzenie oferty – integrację z istniejącymi aplikacjami lub tworzenie własnych cyfrowych produktów do analizy badań laboratoryjnych.

Firma zakończyła rok 2022 z kolejnymi kontraktami i wdrożeniami na koncie. Startup liczy na wzrost przychodów w Polsce już w tym roku, a obecnie rozmawia o warunkach współpracy m.in. z klientami z Indii. Założyciele LabPlus są przekonani, że globalne zapotrzebowanie na ich technologię będzie rosło, dlatego środki z zorganizowanej właśnie rundy przeznaczą m.in. na międzynarodową komercjalizację.

Pierwotnie zebranie środków planowaliśmy na koniec 2022 r., ale sytuacja na rynku mocno się zmieniła, a inwestorzy prosili o dodatkowy czas. Nie zmarnowaliśmy tego zapasu. Dostosowaliśmy się do obecnej rzeczywistości, a czas wykorzystaliśmy na postęp w komercjalizacji i kolejne wdrożenia w dużych brandach. Rozmawiamy z wybranymi inwestorami, a rundę o większej wartości planujemy zamknąć wiosną tego roku.
– mówi dr Siddarth Agrawal, założyciel i CEO Labplus.

Green background
Green background

Do sukcesów biznesowych firmy należy zaliczyć ostatnio znaczne rozszerzenie modelu i zakresu współpracy z firmą Diagnostyka, która jest największym dostawcą badań laboratoryjnych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, z około 20% udziałem w rynku w Polsce. Rozwiązania LabPlus obejmujące pierwotnie interpretację pakietów tarczycowych zostaną rozszerzone o bezpłatny dla pacjentów pakiet średni (Diagnostyka płaci za usługę), obejmując tym samym większość najczęściej wykonywanych badań. LabTest Checker obejmie również pojedyncze badania oraz koszyki badań samodzielnie wybierane przez użytkowników – tu w ramach “gwarancji satysfakcji satysfakcja lub zwrot pieniędzy.” W nowym modelu i w dłuższej perspektywie docelowa liczba badań możliwych do wykonania w ramach e-analizy może sięgnąć nawet 4,5 mln miesięcznie.

Usługa automatycznej interpretacji jest obecnie dostępna również dla użytkowników serwisu uPatient. W portfolio polskich startupów na etapie wdrażania narzędzia znajduje się również Synlab, który prowadzi w Polsce największe laboratorium w Europie, a także portal medyczny Medonet. Baza potencjalnych klientów jest szeroka, ponieważ.
technologia spółki ma trafić do laboratoriów diagnostycznych, klinik, szpitali, a także dostawców systemów LIMS (laboratory information management system), co otworzy startupowi drzwi do mocno rozdrobnionego rynku małych laboratoriów. Rozwiązanie ma wzmocnić ich ofertę, gdyż badania konsumenckie są kluczowym elementem każdego biznesu opartego na tego typu diagnostyce.


Od lewej: Szczepan Czyczerski, Jakub Gorowski, Siddarth Agrawal, Bartlomiej Bartoszewicz

Globalny pomysł

LabPlus obejmuje dziś 70 proc. najczęściej wykonywanych badań, a w najbliższych miesiącach planuje zwiększyć to do 100 proc. Zagraniczni klienci mają skorzystać już w 2023 roku. Wrocławski medtech celuje w Indie, gdzie prowadzi zaawansowane rozmowy z trzema dużymi graczami, we współpracy z lokalnymi partnerami. Firma powołała tam już zespół sprzedażowy, a pierwsze wdrożenia planuje w drugiej połowie roku.

“Nasz produkt jest gotowy do międzynarodowego skalowania, a my od początku rozwijamy się z perspektywą ekspansji. Myśląc o globalnym rynku badań laboratoryjnych, w pierwszej kolejności przyglądamy się krajom z największą liczbą badań direct-to-consumer (DTC). Chcemy zaistnieć przede wszystkim w Indiach, które bardzo szybko rozwijają się w tym obszarze. Badania konsumenckie stanowią tam aż 90 proc. wszystkich badań, a rozproszenie rynku jest ogromne. Hiszpania, Włochy czy Stany Zjednoczone to również atrakcyjne dla nas rynki.” – dodaje szef LabPlus.

Naukowcy w biznesie

Blisko 30-osobowy zespół LabPlus od 2018 roku rośnie z inicjatywy Siddartha Agrawala, MD, PhD, badacza w dziedzinie medycyny i nauk o zdrowiu. Już jako młody student medycyny był notorycznie proszony przez osoby z otoczenia o interpretację wyników badań.

“Ludzie bez wykształcenia medycznego potrzebują solidnej wiedzy medycznej, aby właściwie zrozumieć wyniki badań laboratoryjnych. I zazwyczaj mają silną potrzebę ich szybkiej interpretacji. Konsekwencje złej, pochopnej analizy lub w ogóle niewykonywania badań są bardzo poważne, a jednak dla lekarzy jest to zwykle jedyny sposób na uzyskanie informacji o stanie zdrowia pacjenta. Każdego roku ponad 3 miliony osób umiera przedwcześnie z powodu chorób, którym możemy łatwo zapobiec wykonując badania laboratoryjne i właściwie interpretując ich wyniki. W LabPlus chcemy realnie wspierać i usprawniać proces diagnostyczny i terapeutyczny. Stworzyliśmy platformę, która dba o pacjenta na niezwykle ważnym odcinku ścieżki zdrowia. Zapewniamy bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa i efektywności.” – mówi dr Agrawal.

Interdyscyplinarny zespół opracował autorski silnik diagnostyczny, czyli zestaw algorytmów łączących wyniki badań z historią medyczną.

Wykorzystujemy bazę wiedzy medycznej stworzoną przez zespół wykwalifikowanych lekarzy i naukowców. Nieustannie ją aktualizujemy o najnowsze dokonania nauki. Ścieżki diagnostyczne czy algorytmy AI weryfikowane i zatwierdzane są przez specjalistów z wieloletnim doświadczeniem klinicznym. Wykorzystanie tak innowacyjnych osiągnięć techniki w medycynie przyczynia się do tworzenia nowych złotych standardów diagnostyki i leczenia. To nasza misja.
– mówi prof. dr hab. n. med. Grzegorz Mazur, przewodniczący Rady Medycznej LabPlus.

Green background
Green background

Dotychczas na rozwój platformy spółka pozyskała ponad 7 mln PLN finansowania w formie grantu NCBiR i rundy pre-seed. Potencjał LabPlus dostrzegł fundusz LT Capital i aniołowie biznesu. Wówczas pieniądze przeznaczone zostały na finalizację produktu, certyfikację i pozyskanie pierwszych klientów. Po zdanym biznesowym sprawdzianie w Polsce, czas na komercjalizację międzynarodową.

“Mamy ambitne plany oparte na modelu biznesowym obejmującym m.in. preselekcję do badań klinicznych czy badania rynkowe. Współpracując z liderami z branży analityki wiemy, że dzięki naszym zasobom jesteśmy w stanie wymiernie wspierać proces produkcji nowych leków i wczesnego wykrywania problemów zdrowotnych. Celem, jaki sobie postawiliśmy, jest tworzenie technologii, która z wykorzystaniem algorytmów sztucznej inteligencji oraz najnowszej wiedzy medycznej, będzie wspierać ludzi w dbaniu o zdrowie.”
– podkreśla dr Bartłomiej Bartoszewicz, Chief Science Officer w LabPlus.

Zgodnie z prognozami branżowymi, globalny rynek badań laboratoryjnych direct-to-consumer do 2031 r. ma rosnąć w tempie 26 proc. rocznie. Z kolei według najnowszego raportu Global Market Insights, rynek badań krwi osiągnie wartość 123 mld USD do 2030 r.

Newsletter